Teen

Instagram uppriktig tonåring

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

brud naken fitta
tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

tonåring instagram uppriktig

Många barn och tonåringar möts av köpta inlägg och dold reklam i bilder som deras idoler laddar upp på Instagram. Ingen övervakar innehållet i inläggen. Det är nu drygt ett år sedan Konsumentverket tog i med hårdhandskarna mot smygreklam på bloggar.

Men få känner till att samma regler gäller också på andra sociala medier. Smygreklam är olagligt — men lagstiftningen släpar efter. Så kallade hobbybloggare, som kanske tjänar en slant på köpta inlägg eller får gratisprylar, behöver inte följa lagen. Det måste däremot både proffsbloggare och företag. Men Konsumentverket uppmanar också dem som inte lever på sina bloggar och sina konton på Instagram, Youtube och andra sociala medier till transparens.

Proffsbloggaren och Instagrammaren Sara Vanninen har kontaktats av företag som vill att hon gör smygreklam. Det kan till exempel handla om att hon ska ladda upp en bild på en produkt utan att skriva att hon får betalt för att göra det. Det var främst några små webbutiker som kontaktade mig om det här. Att inte berätta att du får pengar för ett inlägg är oetiskt, du lurar dina läsare, säger hon. Hon säger att proffsbloggarna känner till spelreglerna.

Däremot tycker hon att gränsen mellan den som lägger ut material på Instagram som hobby eller professionellt är alltför luddig. Många är minderåriga och bor fortfarande hemma. Och reglerna för smygreklam borde vara ännu tydligare. Även om åldersgränsen på Instagram är 13 år finns det väldigt många användare som är ännu yngre.

Det innebär att företagen kan rikta reklam också till barn. Katri Väänänen säger att samma regler gäller i alla sociala medier, men ett färskt fall som HBL hittat visar att användare med många följare inte nödvändigtvis berättar om reklamsamarbete i sina inlägg. Kolla in den! Så uppdaterade Finlands mesta Instagram-kändis Benjamin Peltonen, 17, med över följare, sitt konto för två veckor sedan.

Varken av Instagram eller Youtube framgår ändå att det är frågan om ett samarbete med Valio. Bilden får 23 gillanden, bland dem två och åriga användare från Finland. Företagen måste ge instruktioner till innehållsproducenter i bloggar och sociala medier så att det kan berätta när ett inlägg är köpt, eller när de fått en gratisgåva de skriver om. Vi är uppriktigt ledsna över det skedda, svarar Valio i ett mejl på HBL:s förfrågan. Företaget lovar nu att bättra sig när det gäller reklamsamarbete i alla sociala medier.

Sara Vanninen , som också samarbetar med Valio, markerade tydligt i ett inlägg på bloggen att det handlade om ett samarbete. På Instagram saknades informationen. Men smygreklamen naggar användarnas trovärdighet i kanten, säger Katri Väänänen på Konsumentverket. Men i grund och botten måste konsumenten alltid få veta om det ligger en kommersiell aktör bakom ett inlägg. Marianne Sepp forskar i marknadsföring på bloggar på Hanken. Flera bloggare har berättat hur annonsörerna utnyttjar intet ont anande tonåriga bloggare som inte nödvändigtvis känner till spelreglerna.

De äldre bloggarna vittnar också om hur vanligt det var med företag som uppmanade till smygreklam. En bloggare berättade att hon sett en annonsörs text i en annan bloggares inlägg, säger Marianne Sepp. I slutändan är det nästintill omöjligt att granska hur äkta ett inlägg är — vare sig det är på Instagram, Twitter eller en blogg.

Användaren själv väljer hur transparent hen vill vara. Man bestämmer själv vad innehållet är, och det finns ingen insyn. Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse. Jag godkänner Läs mer. Sara Vanninen är en av få i Finland som livnär sig på sin blogg och sitt Instagramkonto.

Hon tycker att reglerna för hur man berättar om reklamsamarbeten är för luddiga. Foto: Tor Wennström. Sofia Holmlund Publicerad: Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel.

Aningslösa följare Proffsbloggaren och Instagrammaren Sara Vanninen har kontaktats av företag som vill att hon gör smygreklam. Sofia Holmlund. Ta kontakt Flera artiklar av Sofia Holmlund.

Här är HBL. Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet — nu lanseras den fjärde större förnyelsen av Jurase Park marknadsför felaktigt. Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte — utan lov.

Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä C. Bensow fick äntligen ihop bokslutet. Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte. Vill spela in "Star Wars" i rymden. Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden. Designens underbarn lämnar Finland. Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.

Domkyrkan stängs för en vecka. Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada. Misstänkt explosion i svensk skola. Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats. Läckor i Aarniofallet förvånar CKP.

Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio. SFP vill ge alla asylsökande id-kort. Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

Ungdomar uppskattar tydlig reklam. Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho. Frågor och svar om zikaviruset. Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.

Som ett lapptäcke i drömmarnas land. Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han Så vill svenska regeringen minska tiggeriet. Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer. Genomskinlig journalistik. Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.

Tommy Pohjola: Skammen går på torg. Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan. Hbl - Hufvudstadsbladet. Tipsa Hbl Kundservice Ta kontakt.

4 Comment

  • Jag förstår att boken väckte uppståndelse på tidigt tal där barn tidigare gestaltas som rena och oskyldiga och nu som brutala odjur. Det känns faktiskt lite som att ni inte gör det här med goda intentioner. Boohoo eller hur dom nu stavar det. Det är bara ytterligare ett sätt att vinna gillande. OM hon ser ung ut för sin ålder så är hon väl undantaget som bekräftar regeln?

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google