Porno

Nya unga nakna

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

brud naken fitta
nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

nakna nya unga

Den webbläsare du använder stödjer inte viss grundläggande funktionalitet på kit. Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version.

Eller så läser du artikeln i din smartphone. Där fungerar kit. Kit vill ta webben ett steg längre. Föråldrade webbläsare förhindrar utveckling av webben på grund av deras begränsade funktionalitet och buggar. Om du använder en dator som underhålls av en administratör, och du själv inte kan installer webbläsare: fråga din administratör om saken.

Om du inte kan byta webbläsare på grund av kompabilitetsproblem. Vittnesmål om sexism och övergrepp skakar filmbranschen. Många upplever att unga och oerfarna är extra utsatta, visar KITs enkät. Maria och Sara berättar hur de utnyttjats av en oseriös producent.

Syftet är att få en fördjupad bild av sexismen i filmbranschen. Det gör vi genom att prata med utsatta, genom en enkätundersökning, samt genom att prata med företag och förbund som jobbar med frågan. Maria var 20 år och drömde om att bli skådespelerska när hon kom i kontakt med en äldre man som kallade sig producent.

Ung och naiv som jag var så förstod jag inte hur filmbranschen fungerade, säger hon. Mannen hade tagit kontakt med flera unga kvinnor med skådespelardrömmar genom StagePool och andra audition-sidor på internet — Maria var en av dem. Han lovade oss guld och gröna skogar. Det fanns en bild på honom och en internationell stjärnartist som han ofta visade upp. Han påstod att de var goda vänner.

Han påpekade det hela tiden. Maria beskriver det som att de sexuella trakasserierna kom smygande. Vi var två tjejer som träffade honom på ett hotellrum. Han ville att jag skulle kasta mig naken på sängen för att visa att jag klarade av att agera utan kläder. Det var en av de mest obehagliga upplevelserna i mitt liv, men jag var skräckslagen att förlora rollen — så jag gjorde som han sa, säger hon.

Mannen kom ständigt på nya idéer om varför de skulle träffas, men ingenting var egentligen kopplat till filmproduktionen. Jag intalade mig att det skulle bli smakfulla bilder som vi skulle kunna använda i våra portfolios. Men när bilderna var klara så blev det tydligt att han inte var en professionell fotograf, som han hade sagt, säger Maria.

Det visade sig efter hand att projektet bara bestod av den självutnämnda producenten och ett manus som han hade skrivit. Det fanns inga producenter och ingen finansiering. Hon vittnar också om fotograferingar utan egentligt syfte, med mannen som fotograf. Hon minns speciellt ett tillfälle:.

Vi skulle dra ner bh:n och se ut som att vi var nakna. Efter det skulle vi ta enskilda bilder med honom. Helt plötsligt kom han fram till mig och tog på mina bröst. Jag blev så jävla förnärmad och chockad. Hjärnan hann inte tänka. Jag vågade inte säga ifrån. Det var min dröm, det var bara att hålla käften och härda ut. Samtidigt var jag vansinnigt arg, berättar hon. KIT har pratat med ytterligare två kvinnor som ger samma bild av den självutnämnde producenten och hans projekt.

Kvinnorna skrev aldrig på avtal med mannen och ingen av dem fick någonsin betalt. En del av kvinnorna arbetade med honom från och till under flera år. Det gick inte ha ett jobb under tiden. En del av tjejerna som var med flyttade till Stockholm och lånade pengar för att kunna vara med i projektet. Han var extremt manipulativ.

Jag var rädd för honom. Jag var rädd för att prata med någon annan i gruppen eftersom jag var rädd att bli utfryst, säger Sara. De som ifrågasatte producenten eller vågade säga ifrån blev utkastade från projekten. Jag var skräckslagen för att förlora allting.

Han frös ut en tjej för att hon inte hämtade mjölk till honom. En annan tjej åkte ut för att han tyckte att hon var seg i skallen. Han kunde bestämma vem som fick och inte fick vara med, berättar Maria. Det innebar att vi skulle ligga tysta och stilla i ett träd. Och sedan, när tiden var rätt, så skulle vi hugga tillbaka.

Vi hatade honom. Jag har aldrig hatat någon på det sättet varken förr eller senare. KIT har skickat ut en enkät till aktiva inom filmbranschen för att få en bild av hur det ser ut med trakasserier, övergrepp, kränkningar och utnyttjande. En övervägande majoritet svarar att man är extra utsatt i början av sin karriär.

Här är några citat från undersökningen:. Senare är det lättare då man själv kan välja vilka man vill jobba med. Det är alltid lättare att ge sig på någon som är isolerad, speciellt om förövaren är etablerad för ju mer etablerad den utsatta är ju större chans är det att saker kommer fram i ljuset. Därför tror jag dessvärre att etablerade förövare helst ger sig på oetablerade aktörer. Bilden många ger är att man som ung och ny inte vet hur branschen fungerar, och vad man kan kräva av sin arbetsgivare.

Det är vanligt att arbeta gratis, innan man har kommit in. Om det då kommer någon som erbjuder dig en chans så är det klart att du gör vad som helst för att ta den, säger Maria. Källa: StagePool, Teaterförbundet, våra intervjupersoner. Anna Serner, vd för Svenska Filminstitutet, tror att åldern är en faktor när det gäller hur utsatt man blir för sexism. Jag kan känna igen mig i det själv. I takt med att jag har blivit äldre har jag fått mer makt och då är det också svårare att gå på mig.

Hon tror också att arbetsförhållandena i branschen spelar in. Unga tvingas anpassa sig och det är väldigt lätt för äldre att utöva sin maktberusning eftersom ingen vågar säga emot. Teaterförbundets ordförande Anna Carlson tror inte att risken att utsättas nödvändigtvis är större i början av karriären.

På våra Teaterhögskolor och utbildningar inom opera och dans ingår det mycket information om jämställdhet och diskriminering som ska vara ett stöd när man går ut i arbetslivet, säger hon. Audition- och castingsidor på internet är för många en första väg in i filmvärlden. En av Sveriges största castingsajter för personer som arbetar inom kultur- och underhållningsbranschen är StagePool.

Det var just där som Maria och några av de andra kvinnorna kom i kontakt med den oseriösa producenten. Vi försöker checka så mycket vi bara kan, säger grundaren Anna-Clara Blixt Modin. Men det är en fin avvägning. När det kommer till just nakenhet så kan det vara en konstnärlig grej. Till exempel krokimodell eller att man ska vara naken på scen. Då är det upp till den som söker jobbet vad man själv är okej med. Men att vi tar bort en annons behöver inte ha med sex att göra.

Det kan handla om att någon kontaktat oss och sagt att de inte fått betalt. Det enda jag kan säga är till dem som råkar ut för det är — kontakta oss. Vet jag ingenting, så kan jag inte göra något.

Be oss om hjälp, så kan vi hjälpa till. Vi har möjligheten att utöva påtryckningar om någon skulle bete sig dåligt. Vi kan ju välja att inte lägga upp fler annonser från personen eller bolaget. Men det har blivit mycket lättare att kolla upp människor och bolag bara de senaste åren — både via Facebook och Instagram. Informationen är mycket mer tillgänglig nu, säger Anna-Clara Blixt Modin. Hon upplever att det är en förändring på gång — mer och mer av castingen annonseras ut direkt i slutna grupper på Facebook.

Eftersom ingen kontrollerar personen bakom annonsen eller har koll på att informationen kring jobbet stämmer. Underhållningsbranschen är väldigt knepig. Det är en speciell bransch. Det är många som vill arbeta med de här yrkena. Det är supertufft. Det är långa dagar, korta kontrakt, praktikanter som arbetar gratis. Du måste ställa dig själv frågan — är det här värt det, ger det mig så pass mycket?

Passeras ens personliga gräns måste man gå därifrån.

0 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google