Other

Vuxen filmindustri

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

brud naken fitta
filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

filmindustri vuxen

Felix Herngren Frank Philgren, advokat. Karin Bjurström Nenne Philgren, Franks fru, innehavare av klädbutik. Cecilia Ljung Rosie, anställd i Nennes klädbutik. Mikael Persbrandt Georg, Rosies kille.

Källa Bie Sofia, konststuderande. Fredrik Lindström Markus, Franks kompis, gallerist. Frank och Nenne Philgren har varit tillsammans i åtta år och gifta i tre. Han är advokat och hon har en klädbutik vid Östermalmstorg. Det har gått slentrian i äktenskapet och Vuxna människor gavs av de flesta betyget Icke utan beröm godkänd. Det har gått slentrian i äktenskapet och nu sitter de hos en terapeut för att få hjälp. Frank är en obotlig dagdrömmare och det mesta rör sig kring sex.

På kvällen gör sig Frank till och lagar middag. Nenne ringer och säger att hon är hos sin mor och ska sova över där. Nästa dag besöker Frank sin kompis, galleriägaren Markus. De resonerar om samliv, trohet och otrohet. Markus tänker aldrig gifta sig och påstår att kvinnor vill egentligen bara två saker: att bli prioriterade och ha sex på konstiga ställen, i hissen t ex. Frank köper ett fång tulpaner och överlämnar dem till Nenne i butiken.

Han föreslår att de ska till galleriet på kvällen eftersom det är vernissage på en ny utställning: Skilda vägar. Men Nenne ska träffa sin bror som tillfälligt är i stan.

Tillsammans träffar de brodern och sedan går Frank ensam till Markus' vernissage. Där blir han presenterad för Sofia, konststuderande. Han följer med henne hem på te och de hamnar i sängen. Till nästa kväll har Nenne bjudit hem sin arbetskamrat Rosie och hennes nye kille George. Efter middagen får Frank ett samtal från Sofia som han låtsas vara ett arbetssamtal. Efter ett tag ringer han upp Sofia - ett samtal som avlyssnas av Rosie.

Under tiden flirtar George vilt med Nenne. Nästa kväll söker Frank upp Sofia som har en kompis där, men denne lämnar snart lägenheten. Nästa dag berättar Frank allt för Markus om Sofia. Rosie och George bjuder hem Nenne och Frank på kaffe. Rosie och George smiter in i sovrummet och har sex medan Nenne och Frank får underhålla Georges son Robin, sex år. Frank berättar för Nenne att han ska arbeta på lördagen. I stället besöker han Sofia. När han på söndag morgon går ut för att köpa croissanter råkar han träffa Rosie.

Hon berättar för George att hon misstänker att Frank är otrogen. Senare på dagen besöker Frank Markus. Nenne ringer på mobilen och Frank påstår att han är i Göteborg. På kvällen går han och Sofia på Café Göken där de uppmärksammas av en förbipasserande Rosie.

Hon söker upp Nenne som vägrar att släppa in henne och även att lyssna. Orsaken är att hon har George hemma hos sig. Nenne söker upp Frank på jobbet och vill ha ett samtal med honom. De går ut på en restaurang där de händelsevis träffar på Rosie och George. George och Nenne försvinner ut på herrtoaletten medan Rosie frågar Frank vem kvinnan han träffar är.

Nu uppstår ett förfärligt ringande mellan de inblandade - kors och tvärs. En dag lämnar George sin son i Nennes butik. Han går sedan hem och ligger med barnflickan Kajsa. Nenne dyker upp och rasande börjar hon demolera hans lägenhet. Frank söker upp Sofia och friar till henne. Han får nej och går till Markus och beklagar sig. Rosie och Robin kommer till Georges lägenhet. Han föreslår att de ska gå till Skansen tillsammans. På hemvägen träffar Frank Nenne i Humlegården.

Det blir hon som får Sofias presenter. Inför en ny terapeut försäkrar Frank och Nenne att deras äktenskap kommer att hålla på grund av att de är fullkomligt ärliga mot varandra. Annika Gustafsson, SDS: "Vuxna människor är - en ytterst underhållande film, fylld med intelligenta iakttagelser om individers beteenden. Filmen hämtar delvis sitt recept från den klassiska förvecklingskomedins dramaturgi med påföljande överraskningsmoment.

För att vara en långfilmsdebut lyckas regissörerna förvånansvärt bra med just den visuella komiken även om man inte kan tala om någon utstuderad bildstil. Klippningen vittnar om känsla för rytm och exakta avvägningar. Herngren använder ett inåtvänt, precist spel och förmedlar tydligt Franks pågående konflikt. Själva filmens idé ligger i att påvisa och försöka diskutera den schizofrena situation massor av människor befinner sig i, det vill säga den sociala ytan avslöjar ingenting om de inre drifterna, oförlösta, infantila önskningar och tvångstankar.

Bra komedier har nästan alltid en svart ton i botten. Det är ett utmärkt drag. Via pojkens blick på de vuxna blir deras tillkortakommanden och oansvar skarpt fokuserat. Men greppet hade kunnat dragits åt ytterligare ett varv. Då skulle skrattet ofta stannat halvvägs. Jeanette Gentele, SvD: "Livet kring trettio har blivit komediskaparnas nya inspirationskälla.

Det här är en genre som alltid tycks utspela sig i Stockholm. Vuxna människor lever mycket på kontrasten mellan den strama yttre ramen med pampiga våningar, strikta parmiddagar, boaserade kontor och de barnsliga inre bilderna hos huvudpersonen.

Det är ingen slump att de nya komediregissörerna kommer från SVT:s nöjesavdelning. Det är i sketchprogrammen de har kunnat öva upp sin förmåga till snabba repliker och oväntade vändningar i korta slagkraftiga scener.

På film är behovet av en sammanhängande berättarlinje och djupare personteckning större. Man kan uppleva personerna i Vuxna människor som väl endimensionella och vissa situationer som olösta. Den inre monologen används litet för ofta, vilket får storyn att i onödan stanna upp. Men det är anmärkningar i marginalen.

Det är ingen tvekan om att svensk film fått ännu två begåvade komediregissörer. Vuxna människor är en mycket rolig och sevärd film om den eftersträvade mognaden som ingen av oss innerst inne tycks längta efter. Sven E Olsson, AN: "Till framför allt sin första halva är detta en småmysigt underhållande och stundom pricksäker studie i de där skavsåren mellan vuxenfasaden ocn pubertetsynglen bakom. Regissörerna odlar en lovande lek- och fantasifull hållning till uttrycksmedlen, vilket märks bland annat i de ganska dråpliga inre monologernas avslöjande av barnsliga tvångsföreställningar och i ett antal ironiska mellanrubriker.

Skådespelarna är också bra, inte minst då Mikael Persbrandt som myto- och erotoman. Men någonstans i mittpartiet mattas filmen. Det blir lite för spretigt och spräckligt för att riktigt intressera, även om charmen fortfarande finns där - och trots att storyn har en liten överraskning kvar.

Men de flesta scenerna bygger på mycket träffsäkra och roliga iakttagelser av spelet mellan könen. Problemet är att kontrasten mellan Franks tankar och riktiga liv blir för stor.

Han är så enormt spirituell i tanken, men annars så nedtonad i Herngrens gestaltning, att det är som att han knappt existerar på riktigt. Och Mikael Persbrandt höjer temperaturen i varje scen han är med som journalisten, mytomanen och ständigt otrogna kvinnojägaren Georg. Fredrik Sahlin, Nöjesguiden: "[Vuxna människor] är - , lite fundamentalistiskt uttryckt, knappast en film, snarare ett långt kåseri, eller en sit-com i långfilmsskepnad. Och som sådan är den inte helt oäven, ibland till och med mycket rolig och träffsäker.

Lindström och Herngren har siktat in sig på vardagens banala förtretligheter, på små osanningar som blir stora livslögner och på den ständigt pågående kampen mellan jaget och överjaget. Tekniken att först låta oss höra personerna tänka korrekt och sedan se dem handla tvärtom, är vinnande - men då den återkommer var minut genom hela filmen mattas intresset efterhand.

Några darlings skulle onekligen ha dödats. Upphovsmakarna tillhör heller knappast, för att uttrycka det milt, det övre skiktet av svenska skådespelare, i vissa scener verkar de till och med ha svårt att hålla sig från att skratta åt sina egna 'tokigheter', men okej, hellre det än den flåsighet som utmärker Herngrens olika scenfigurer -.

Dessutom ligger det i linje med den glada naivitet som löper genom Vuxna människor - som trots viss grabbighet ändå är en av just nu väldigt få underhållande svenska filmer. Mats Johnson, GP: "Manusförfattaren Lindström satsar på lågmäld igenkänningskomik och är en god iakttagare av manligt beteende.

Han är verbalt begåvad, inte tal om annat, men det hade inte skadat om Lindström minskat något på svadan, för filmen har blivit pratig, späckad som den är av långa inre monologer. Inledningsvis känns greppet tillsammans med skådespelarna, vilkas ansikten inte slitits ut på bio fräscht. Efterhand blir filmen upprepande, på gränsen till långtråkig. Nu tycker jag att relationer, otrohet och sex behandlas lite väl lättvindigt i filmen och att kvinnoporträtten - hade behövt mera kött på benen.

Vuxna människor är visserligen inte så grabbig som jag fruktat - men det råder intet tvivel om att detta i första hand är en film om åriga män, för åriga män, boende i storstad.

Med Vuxna människor debuterade Fredrik Lindström f och Felix Herngren f som långfilmsregissörer.

5 Comment

  • Lagstiftningsåtgärder borde inte tillgripas förrän möjligheterna att uppnå bättre kontroll genom självreglering först hade uttömts. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser. Med ett knapptryck får eleverna tillgång till ett modernt och varierat lärverktyg att arbeta med i eller utanför skolan, något som tillför en ökad möjlighet för individualisering, distansundervisning, extra resurser och ett diversifierat lärande. Den som inte har något annat intresse av ett offentliggörande än att skaffa sig ekonomisk vinning på en sensationslysten publik har inte anledning att ta den risk som det innebär att trotsa bedömningen vid förhandsgranskningen. Non Necessary non-necessary. Granskningsnämnden för radio och TV samt Ungdomsstyrelsen. Vi själva vet hur vi känner om situationen här i Sverige men hur går tankarna och känslorna hos någon som lever i ett av världens mest Coronadrabbade länder, nämligen Italien.
  • En trailer får inte ha en högre åldersgräns än huvudfilmen. Det innebär att den som utvecklats sent kan vara att bedöma som barn även om han eller hon är över 18 år. Barn är enligt konventionen varje människa under 18 år om inte barnet blir myndig tidigare enligt lagen som gäller för barnet. En film kan ha åldersgränsen barntillåten, 7, 11 eller 15 år. Arbetsgrupp: Kommunikation. Rapporterna granskas av FN:s barnrättskommitté som för en direkt dialog med regeringarna och sedan utfärdar rekommendationer som ska hjälpa staterna att förbättra sina insatser för att genomföra konventionen.
  • Frank inleder på ren impuls en utomäktenskaplig affär med Sofia , något som får stora konsekvenser för Franks strikta och inrutade tillvaro. Några darlings skulle onekligen ha dödats. Plastic Bag Plastic bag är en kortfilm av Rami Bahrani, om en plastpåses existentiella sökande  berättad av Werner Herzog  efter sin förlorade tillverkare, kvinnan som tog den hem från affären och så småningom kasserade den. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience. Härigenom föreskrivs att 12, 20, 28 och 31 §§ lagen om pliktexemplar av dokument ska ha följande lydelse.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google