Other

Förslag på jungfrur

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

brud naken fitta
på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

på jungfrur förslag

En jungfru är en del av ett fartygs rigg. Ombord på Vasa finns tre olika användningsområden för jungfrur. Alla Vasas jungfrur är tillverkade i trä men de skiljer sig utseendemässigt från varandra beroende var i riggen de sitter. Den vanligaste typen av jungfrur är de platta, trehåliga som sträcker fartygets vant.

Vanten är det "rutnät" av tågvirke som stagar upp masterna sidledes. I vantets nederkant sitter en rad med jungfrur. Dessa möts, underifrån, av lika många jungfrur som är fastsatta i skrovet via en röstbräda.

Jungfrurna är sedan hoplänkade, parvis med taljrep. I stagen finns det andra användningsområdet för Vasas jungfrur. Medan vanten stagar upp masterna åt sidorna så gör stagen det långskepps. För att koppla stagen till skrovet använde man på Vasa jungfrur. Dessa jungfrur är större, rektangulära och har fyra eller sex genomgående hål. Den tredje typen av jungfru som användes på Vasa är en tvåhålig modell som satt ensam uppe i mesanracken. Mesanmasten har ett loggertsegel till skillnad från de andra masterna.

Det gör att racken behöver fungera på ett annorlunda sätt. Mesanracken måste vara lätt att justera, för att kunna skifta spriet så att seglet hålls på läsidan om masten. Repet som löper genom racket bildar en ögla i ena änden och där sitter den tvåhåliga jungfrun. De två lösa ändarna från racken går sen igenom jungfruns hål och bildar på så sätt ett sorts strypkoppel som lätt kan spännas åt och lossas runt masten. Eventuellt skulle tvåhåliga jungfrur användas även i de övriga masterna.

Dokumentationsarbetet med Vasa är ständigt pågående. Skeppet och föremålssamlingen är en outsinlig källa till kunskap. Det sista fyndet som bärgades från Vasas förlisningsplats var Vasas storbåt eller Espingen som den också kallas. Lär om hur den var byggd och användes. Under hösten har vi på Vasamuseet startat ett projekt där vi går igenom och dokumenterar alla textilier som påträffades på Vasa.

Totalt rör det sig om över fragment. Skråkappa eller träkardus? Tolkning av cylindriska träbehållare från Vasas hålskepp ifrågasätts i aktuell forskning. Sök i samlingen. Sök i samlingen Vasamuseets samling finns sökbar på DigitaltMuseum. Dokumentation Dokumentationsarbetet med Vasa är ständigt pågående. Fler föremål i fokus. Djurben på Vasa. Del av tumstock.

Espingen - Vasas storbåt. Espingen - Vasas storbåt Det sista fyndet som bärgades från Vasas förlisningsplats var Vasas storbåt eller Espingen som den också kallas. Den holländska hyveln. En pelikan på en knapp.

Ett litet djur snidat i horn. Ett litet djur snidat i horn Ett utvalt föremål från vår samling. Ett pumpande hjärta. Tegelsten med djurspår. Varifrån kommer tunnan? Daler Kungens skeppsbyggmästare slagen på Bökmans källare! En nålbunden penningpung. En nålbunden penningpung Under hösten har vi på Vasamuseet startat ett projekt där vi går igenom och dokumenterar alla textilier som påträffades på Vasa. Slaktbåge identifierad! Senast uppdaterad Till toppen.

0 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google