Lesbian

Het punk fan

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

brud naken fitta
punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

punk fan het

Peace and Love i Borlänge ser ut att bli en riktig höjdpunkt. Och stämmer väderprognosen blir det en het festival. Personligen har jag passat på att lyssna in mig på Masshysteri och Tysta Mari.

Se, det rimmade. Masshysteri är klockrena med sin influerade punk. Tysta Mari låter också väldigt bra. Kanske för att de låter som alla band som influerades av Clash efter London Colling. De uppenbara svenska influenserna är Ebbas sista platta, Spion 13 och Strindbergs, såklart. Yngre punkare skulle säkerligen säga Rancid. Hur som helst det låter kalas.

Fast de jag är mest nere med just nu är Bullet! Där är de band man direkt kan säga det påminner om. Men det fina med Bullet är att varje låt har kryddats med "den där talskryddan". Att lyssna på Bullet är som att ratta in Rock Box, det finns mängder av snygga "lån" och visst, det tilltalar nostalgitarmen på samma sätt som "ny-thrash".

Skitsamma är man tillräckligt gammal finns det alltid bitar av nostalgi i varje nytt band man hittar. För säga vad man vill om Vol Beat, men jag tänker Metallica.

Klart som fan att det är extra roligt för en gammal gubbstöt som sällan kommer ut och ser band att få full partajvaluta för inträdet. För nya band i alla ära, men Pelle det ska bli roligt att höra Monark X, så är det de välkända trudelutterna man vill höra när man smuttar på en pilsner i solens sken.

Ni som har tänkt tillbringa helgen i Borlänge. Kom fram och hälsa om ni ser mig så kan vi prata musik. Mitt mobilnummer hittar ni på Eniro - Joakim Sundberg. Väl mött. På nya platta med Gatans Lag -  " Låt mig stanna tre dagar i himmelen innan djävulen vet att jag är död " möts man av ett utökat band och fylligare sound. Sax, hammond och kvinnlig körsång kompletterar ljudbilden. Jämfört med förra plattan är den nya mer variationsrik och produktionen homogen. Inledande "Fy fan vilka hårda tider" sitter som en kall öl en solig sommardag.

Men största överraskningen är faktiskt covern på Fria Pro-Teaterns "Hårt mot hårt". En låt som i originalversion knappast är den fräcka punkrocklåt den i Gatans Lag blivit.

Ta mig fan Precis som förra gången finns ett dolt spår där Gatans Lag tolkar en känd låt. Denna gång är det Woody Guthrie "This land is your land". En tolkning som enligt Mathias se intervjun nedan inte ska tas på för stort allvar. Hur som helst, det är är en ölstämd version som gjord att skråla med i. När jag recenserade förra plattan påstod jag att bandet hade framtiden för sig och det påstår jag fortfarande.

Jag hoppas att nästa släpp blir för Gatans Lag vad And out come the wolves" var för Rancid, det stora genombrottet. Jag passade på att ställa några frågor till gitarristen Mathias i samband med att skivan släpptes. Vad har ni sysslat med sen senaste plattan? Annars har inte så mycket hänt, jag startade upp Shortcut assault med lite vänner, men det gick i graven och Rickard, vår bassist, han är sjökapten nu.

Vad tycker du är den största skillnaden mellan förra skivan och den nya? Texterna på nya skivan handlar om konsekvenserna av det leverne som beskrivs på den första, vad händer när man varvar ner och tänder av. Ni har breddat soundet med saxofon och orgel. Var det ett naturligt steg? Det var Jim steinman som producerade skivan så piano och orgel kom naturligt. Det finns fler SKA-inslag denna gång. Det finns så jävla mycket melodier att sno av i gammal zigenar musik.

Det är mer Clash än Cock Sparrer den här gången. När man snor av Johnny Rvers och försöker låta som The Bishops men sätter en kråka som mig på sång blir det tydligen punk rakt av. Clash är en fin språngbräda ut ur punken egentligen, snarare än tvärtom. Textmässigt har ni väl också ändrat er. Många säger att den gamla skivan bara handlade om våld, det gjorde den inte. Vi försöker inte klä våra texter i fina ord, säger man rakt ut vad man tänker blir det aningen osofistikerat och rått och, i mångas öron, våldsamt.

De nya låtarna har skrivits under aningen mindre stress plus att låtarna nu är lite längre. Förr brukade vi spela in på söndagar i bakfyllan och texterna kom till under tiden eller ett par timmar innan. Har ni lyssnat på gammal progg?! För hur kommer det sig att ni gjort en cover på Fria Proteaterns "Hårt mot hårt"? Jag har alltid lyssnat på visor men jag hatar vismusik och pretantiösa människor. När proggen är rättfram och enkel är den det bästa som finns, enkla rim och knutna nävar till ett bluesigt rock n roll riff med en göteborgare på sång är oslagbart, vare sig det är progg eller punk.

Blir det fler lika fräcka tolkningar i framtiden, kanske Motvinds "Jojo, jaja" I uppdaterad version om dagens regering Fiendens Musik - En spark rätt i skallen? Eller Nynningens tuffare låtar? Och för att knyta an till föregående påstående. Att ni gör "tolkningar" av andras låtar som dolda extraspår verkar ha blivit en grej för er. Fast denna gången är det ju Woody Guthries "This land is your land" ännu ett led i "progglyssnandet"?

Jag hoppas ingen tar det dolda spåret på nya skivan på för stort allvar. Falskare sång har jag inte hört, Peff låg och däckade över mixerbordet och när jag hade ylat klart vaknade han upp och undrade när vi skulle börja spela in.

Woody Guthrie är helgrym och vår låt är väl en skymf i jämförelse men det är ett fyllespår att le åt hoppas jag. Ni som gillar Brats, vad tycker ni om Partille Johnnys eller Tebbs som de även kallas. Har ni såna i Borås också? De är harmlösa mammas pojkar och egentligen inget att hänga upp sig på, men klart man blir förbannad. De finns i Borås med. Varför ska man köpa nya plattan? Inget är bokat för sommaren än och så brukar det va. Farbror Punk.

Ja, nu så verkar allt vara tillbaka till det normala. Anlatet besökare pendlar mellan drygt ett sextiotal till runt hundra. Förra veckans "formtopp" verkar ha varit något högst tillfälligt. Säkerligen någon "teknisk fadäs". För egen del började nyligen sommarlovet något som kan bidra till ett mer frekvent bloggande.

Och troligtvis ett par mindre uppdateringar av mycket eftersatta Punktjafs. Men, jag vill inte lova för mycket, så vi får se. Från Bollänsfanzinet Punk o Fågelfri. Stisse med Dream Police i Lund Stisse Lagerdahl var med i den tidiga glamvågen i början av talet och spelade med band som Skidrows och Dream Police. Men hur började det hela egentligen Stisse? Men jag gillade också svenska Tears, som jag hade sett i pop-tidningen Tiffany. Det är klart att det fanns en dröm om att själv spela och stå på scen, precis som mina idoler.

Så när en kompis storasyrra fick en gitarr, brukade han och jag smyga in i hennes rum och tjuvspela på den. Hon hade ett par Hurrigansesplattor som vi började planka.

Vi lärde oss att plocka ut låtarna på de två översta strängarna. I våra öron lät det skitbra! Sen, , i sexan, var det Pistols och Ramones som sköljde med oss i punkvågen. Man klippte sönder tröjor och klottrade på kläderna. Dessutom började jag och en klasspolare göra våra egna låtar. Vi kallade oss Migrän och hade konsert i källaren för tjejerna i klassen. Våra förebilder då var både svenska och engelska band. Som de flesta hängde vi på Musikverket för att kolla in punkband, men gjorde även avstickare till Oasen i Rågsved.

Och helt plötsligt sprang man och letade damkläder! Volangblusar, läderbrallor, schalar och mängder av smink, var det som gällde. Det var då och där glamscenen startade för mig. Och stilen höll jag fram till

0 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google