Lesbian

Guide för naken dansare

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

brud naken fitta
dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

dansare guide för naken

Kan konsten avsexualisera människokroppen och är det ens ett självändamål? Det här är frågor som väcktes när kulturredaktör Jenny Jägerhorn såg Raekallio corps föreställning Kehys — Frame. Hur reagerar du på en naken kropp på scenen? Är dallrande snoppar och dinglande bröst något som får dig att fnittra hysteriskt, väcker den rentav anstöt eller kan du se den ädla konstens ändamål bakom nakenheten?

I dag är det ingen ovanlighet med nakenhet på scenen. Men trots att konstnärerna redan för 40 år sedan tog del av olika politiska strider i försök att normalisera nakenheten inom konsten är det något som fortfarande ofta väcker både anstöt och förlägenhet. Nakenhet har varit dansaren och koreografen Sanna Kekäläinens varumärke redan i över 30 år. Hon är besatt av att vara naken på scen, och för henne är det ett sätt att försöka normalisera kvinnans rätt att vara naken utan att sexualiseras. Hon menar att nakenhet inte längre chockerar någon, men att det fortfarande är förbjudet för en kvinna att blotta sitt sköte, medan den nakna mannen inte väcker samma känslor av skam och förakt.

Det är just det här begreppet "the male gaze", den manliga blicken, syftar på. Det myntades av den brittiska filmteoretikern Laura Mulvey på talet. Men har vi kommit någon vart sedan dess? Och berör den manliga blicken bara män eller påverkas också vi kvinnor av den genom de strukturer vi vuxit upp med? När har nakenhet sin plats på scenen, och när finns det skäl att ifrågasätta den? Det här var tankar som väcktes nyligen då jag såg koreografen Valtteri Raekallios verk Kehys — Frame på Konstnärshemmet Kirpilä i Helsingfors.

Jag såg verket två gånger, först med manliga och sedan med kvinnliga dansare för att kunna analysera om det fanns skillnader i hur jag själv ser på nakenhet beroende på könet.

I verket ingår nakenheten som en del av själva inramningen och verket är det vackraste och mest fascinerande jag sett på länge, med sina olika lager av metaforer och anspelningar, men också på grund av den renhet som målas fram via just nakenheten.

Medan nakenhet i Kekäläinens verk är politiskt, känns nakenheten i Raekallios verk mer som en naturlig del av själva konstverket. Men också här väcktes frågor kring skillnaderna mellan könen, vilket jag strax ska gå in på. Konstnärshemmet är fullspäckat av tavlor av kända konstnärer från Schjerfbeck till Gallen-Kallela och Simberg.

Nakenheten i tavlorna väcker inga större känslor, det är något historien vant oss vid. Men det gör däremot dansarna inne i salongen där föreställningens andra del äger rum. Nakenhet är inte bara att blottas kroppsligt, utan också själsligt.

I Första Mosebokens beskrivning av syndafallet kan det nakna tolkas som en återvändo till naturen, till civilisationens ursprung och ett jordiskt paradis, men också utvisningen därifrån. Också i Kehys — Frame hör vi redan i introt i hörlurarna som vi får klä på oss anspelningar på Adam och Eva, syndafallet, insikten om att de står nakna inför Gud när synden kom till dem och ogräs förbjuden kärlek som frodas där det inte hör hemma.

Att se främmande nakna kroppar på så nära håll känns till en början ovant, men jag vänjer mig och ser skönheten och gudomligheten i dansarnas rörelser och kroppar.

Passionen, närheten, desperationen och huden mot hud känns mäktig. Jag tolkar inte det som sexuellt eller erotiskt, trots att relationen mellan dem kan tolkas som en kärlekssaga. Bakom den ser jag också något större, något allmänmänskligare, en kamratskap och en människas längtan efter en annan. Ofta lyfts nakenheten och beröring inom både konsten och underhållning fram ganska endimensionellt, genom sexualiering eller omsorg den ömma mamman och barnet.

Men här rör sig dansarna igenom en bredare känsloskala och växlar mellan ömhet, omsorg, åtrå, avvisning och närhet. I coronatider är det här också kanske den första nakna kroppen och beröringen som många åskådare överhuvudtaget har sett på länge. Därför förundrar det inte alls att höra att verket väckt starka känslor och framkallat tårar hos många. I hälften av föreställningarna dansar två män, i andra hälften dansar två kvinnor.

Efter föreställningen med männen berättar koreografen Valtteri Raekallio åt mig om sin vånda över hur mycket svårare det är att porträttera kvinnorna än männen. För att avgöra om det fanns fog för rädslan såg jag alltså verket Kehys — Frame en gång till. Den här gången med de kvinnliga dansarna Mirva Mäkinen och Annamari Keskinen.

Och jag förstår Raekallios dilemma. De kvinnliga dansarna råkar vara otroligt vackra, med "perfekta" kvinnokroppar och en naturligt ståtlig hållning som ger dem liksom en annan reslighet än männens. Jag vet inte hur mycket som handlar om att jag själv är kvinna, hur mycket jag socialiserats av samhällets syn på kvinnokroppen eller hur mycket som handlar om just dessa två individer. Det kändes ändå som att se ett helt annat verk.

Medan männen hittade någon sorts allmänmänsklig kärlek sinsemellan, tolkade jag kvinnornas relation mer som en kärleksrelation, en olycklig sådan. Den kamratskap som jag såg mellan männen såg jag inte i samma utsträckning mellan kvinnorna. Medan männens dans var mer sinsemellan fysisk hade kvinnorna ett visst avstånd till varandra. Kan konsten och i det här fallet dansen styra åskådarens fokus helt mot det väsentliga och få oss att förhålla oss till den nakna kroppen intellektuellt och inte sexuellt?

Eller är konsten sist och slutligen alltid något som betraktaren upplever genom sina egna linser? Raekallio är långt ifrån den första konstnären som har tampats med de här frågorna. Jag snubblade nyligen över en kolumn av författaren Johan Hakelius i Aftonbladet där han skriver om nakenhet inom danskonsten och om den outtalade överenskommelsen att man inte bör låtsas om nakenheten.

Med andra ord: betraktarens upplevelse värderas mindre om den är sexuell, för den ska vara intellektuell, annars är man en ociviliserad vilde. Nakenhet är vårt mest naturliga tillstånd. Vilka känslor nakenheten än väcker och vilka referensramar åskådaren än betraktar verket genom kommer det antagligen alltid att vara bundet till tiden, sinnesstämningen, konstnärerna på scenen objektet och den rådande kulturen.

Och hur man än vrider och vänder på det är nakenheten ett effektfullt blickfång som kommer att dela åsikter. Ingen kan stå och se på då ens lilla barn misshandlas, säger Sjusjanik Harutiunjan. Hon talar om fientligheterna mellan Azerbajdzjan och Nagorno-Karabachs armeniska utbrytarrepublik Artsach.

Det blev bara ett åk för Samu Torsti i säsongens första storslalom. Vasaåkaren hade en placering bland de 30 bästa inom räckhåll men i branten tappade han linjen och var på vippen att köra ur.

Torsti fick nöja sig med en e plats. En årig man från huvudstadsregionen har dött i Urho Kekkonens nationalpark i Savukoski i Lappland efter att ha blivit träffad av en jägares skott då han cyklade i terrängen. Både europeiska och amerikanska luftfartsmyndigheter verkar vara i färd med att ge flygplanstypen Boeing Max 8 lov att flyga igen efter över ett och ett halvt år på marken.

Hon byggde ett hem i en bil för att konsumera hållbart. Kilovis av smycken, par skor, handväskor, massor av kläder och inredningsprylar. Ida var en shop-a-holic. Idag bor hon i en husbil för att inte få plats med för mycket saker.

Maximalisten blev en minimalist. Vid sex, vid hångel, vid flirt, vid attraktion? Går gränsen för otrohet alltid vid sex eller redan vid första attraktionen till någon annan än den egna partnern? Vad tycker du?

Svenska Yles musiktest! Vad har du upplevt för felaktiga översättningar? Kanske det blev lustigt - eller kanske rentav farligt? Podden Näst sista ordet vill höra dina erfarenheter.

Ungefär 5 procent av finländarna i arbetslivet har upplevt arbetsplatsmobbning, och det är främst kvinnor som blir utsatta. Vi har pratat med Jennifer och Jenny, två unga kvinnor som blivit mobbade på jobbet. Yrket är ett kall, men det går inte att leva på välvilja. Yrken där man tar hand om andra människor har de lägsta lönerna och sysselsätter främst kvinnor.

Men varför är lönerna låga och varför vill man jobba med det? För varje euro en man förtjänar får kvinnan 84 cent. Kvinnodominerade yrken har lägre lön än mansdominerade. Det vet vi alla. Men varför är det så och finns det någon lösning? Hur arbetar föräldrar för jämställdhet inom familjen? Hur kan du i praktiken jobba för jämställdhet i en relation mellan en man och kvinna när barnen kommer in i bilden?

Det här frågade podden Föräldrasnack av sina lyssnare och så här svarade de. Yle kysyi elokuva-alan ammattilaisilta, pitäisikö Jussi-palkinnoista jättää pois mies- ja naiskategoriat.

Kulttuurivieraan mielestä tyttöjä voimaannuttanut girl power -iskulause pitäisi päivittää tähän aikaan sopivaksi. Erityisesti vihreät miesehdokkaat ovat kokeneet selvästi naisia useammin, että heidän sukupuolensa on vaikuttanut epäedullisesti heidän asemaansa ehdokasasettelussa. Mikko Makkosen tanssiteos haastaa ylimaskuliinisuuden. Kan skifta politiska makten och fördelningen av pengar. Alla som befinner sig i USA ska räknas med i folkräkningen enligt grundlagen — trots det vill president Donald Trump lämna papperslösa utanför folkräkningen.

Nu ska högsta domstolen behandla Trumps planer. Idrottsförbunden begriper inte rekommendationerna. Sju idrottsförbund samlades under fredagen för att diskutera coronaläget och regeringens nya rekommendationer. Förbunden ser inte någon anledning att stoppa hobby- och tävlingsverksamheten på grund av viruset, rapporterar Yle Urheilu. Korttidsvården för min man utanför hemmet gav mig egen tid och vila, berättar Eeva Lindell, före detta närståendevårdare och änka sedan i våras.

Bästa sättet att rengöra tygmask är kokning i fem minuter. Kirurgiska engångsmunskydd för konsumenter kan rengöras hemma och användas på nytt som munskydd, visar en undersökning av Teknologiska forskningscentralen VTT. Ett tvättat engångsskydd kan ge bättre skydd än en tygmask. Dela: Två nakna kvinnliga dansare i en salong.

6 Comment

  • När hon nu, ett drygt år senare påminns om scenen i dokumentären Fat front , som just visats på Tempofestivalen i Stockholm låter hon inte lika lugn. Beslutet berör cirka 4 elever. Gör inte mat till nåt bra och dåligt. Jag jobbar med det varje dag. Hon talar om fientligheterna mellan Azerbajdzjan och Nagorno-Karabachs armeniska utbrytarrepublik Artsach. Men informationen kommer nog inte ut så mycket.
  • Det verkar som att du har en adblocker installerad. Oj då Ingen av dem har har några repliker. Kultur Bildspecial: Kika in på nyrenoverade Kulturhuset. Nakenhet är inte bara att blottas kroppsligt, utan också själsligt. Nyheter Matiga burritos på menyn på Vasastadskrogen Cocito.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google